Väckning av rosmarin och bladfällande träd och buskar


Vintern har varit viloperiod för mina bladfällande träd och buskar. Den här granatäpplebusken har väntat tålmodigt på våren då det blir varmare och ljusare så att den kan få spricka upp på nytt. 

Jag har dragit upp den från frö och första gången som den tappade sina blad trodde jag att jag hade tagit på död på den, jag hade inte läst på om bladfällande träd och buskar. Jag lät den vara och till våren så levde den upp igen, till min stora glädje! 


Tillsammans med granatäppelbusken har det här fikonträdet stått mörkt och kyligt men frostfritt nere i källaren från november fram tills nu. Jag har givit dom en liten skvätt vatten vid två tillfällen. 



Min rosmarinbuske är enligt säljaren 3-4 år. Den har fått stå svalt och ljust under vintern och har fått en liten skvätt vatten vid ett tillfälle. Här i södra Sverige kan man övervintra den på friland , bara den står väldränerad. Lite granris över skyddar busken. 

Alla tre växterna fick sig en dusch och gödning med alger. Jag kommer att plantera om dom till sommaren. 


Kommentarer