Rangliga tomatplantor får nya krukor och mer jord


Fröerna till dessa rangliga tomatplantorna satte jag den 20 februari. Dom har stått varmt, cirka +25°,  men kanske inte tillräckligt ljust och då är det lätt hänt att dom blir så här spinkiga och bleka i stjälken. Om det inte hade varit för att dom är så rangliga så hade jag inte behövt omskola dom ännu eftersom jag använde 2/3 planteringsjord och 1/3 såjord vid planteringen. 

Det som är så bra med tomater är att när man planterar om dom och täcker stjälken med jord så kommer det att bildas nya rötter längs stjälken. 


Här är en planta som blivit omskolad och som ni ser så har jag täckt upp med jord så att det bara är en liten bit kvar av stjälken som sticker upp. 

Nu ska jag låta dom stå svalare, inte svalare än +15°, och fortsatt ljust. Och jag har läst att om man stryker plantan varsamt varje dag så blir den knubbigare och stadigare i stjälken. 



Till alla mina inomhussådder så behöver jag något att ställa krukorna på. På loppis hittar jag bl a gamla ugnsplåtar och brickor. Här är en "skobricka" i plast. Jag använder gärna något med en liten kant för då kan jag vattna underifrån. 

Kommentarer