Stjälkselleristumpen har tagit sig och likaså parfymmelonfröerna



Kommer du ihåg mitt inlägg från den 5 mars? Där berättade jag om att jag satt en stjälkselleristump i vatten med förhoppning om att den skulle börja ge ifrån sig nya skott. Det gjorde den!


Nu är den satt i planteringsjord och jag har satt den i ett ljust fönster. Detta kan innebära att jag slipper så stjälksellerifrö. För dom är pyttesmå och när plantorna sedan kommer upp så snor dom ihop sig med varandra om man sått dom för tätt. Vilket jag gjort... 


Mandelmanns parfymmelon tog sig! Det är bra växtkraft i fröerna som jag tog efter att ha luktat på och ätit dom små melonerna. 

Att plocka fröer från frukt, grönsaker och blommor är billigare än att köpa fröer. Dom här fröerna lät jag torka och sedan har jag förvarat dom i ett kaffefilter och i mörker. Citronfröer som jag plockar direkt från citronen håller jag däremot fuktiga tills dom hamnar i jorden. 



Kommentarer