Omskolning av kronärtskocks- och paprikaplantorna


Idag har jag omskolat kronärtskocksplantorna så att dom istället för såjord (som är något fattigare på näring) får en härlig plantjord. Sorten jag har planterat heter "Violet de Provence" och jag satte fröerna den 2 februari. Plantorna kommer jag att sätta ut på friland när frostrisken är över. Då kommer ni att få följa min kamp mot bladlusen, Aphidoidea, som fullkomligt suger musten ur plantorna om dom får sitta kvar. Här kommer grönsåpan och mina fingrar att få jobba. Men det är värt det. Förhoppningsvis så kommer jag i juli- oktober att få äta nyplockad kronärtskocka med smör, salt och lite citron på och det är ljuvligt!


Den här paprikan "California Wonder" satte jag den 2 februari och det är en mild hushållspaprika och skördas i augusti-oktober. Dom har stått och grott bredvid elementet men har nu, efter omskolning till plantjord, fått flytta till en svalare och fortsatt ljus plats. När frostrisken är över kommer dom att få växa vidare i växthus efter avhärdning. Vad avhärdning innebär kommer ni att få läsa om när det är dags. 

Jag använder ekologisk så- och plantjord. Det finns några olika företag som säljer detta och ni hittar båda delarna i blomsterhandeln och på plantskolor. 

Kommentarer