Kiwifrön i äggskalskrukor


Igår satte jag frön från ekologiska kiwi i äggskalskrukor. Äggskalskrukorna passar perfekt till frösådder! Dom håller fukten bättre än mina tidningskrukor och när dom har gjort sitt så komposterar jag skalen. 


Efter att jag mumsat i mig en kiwi så var det dags för att plocka dom små fröerna. Jag fick ta dom med pincett och sedan rensa dom från fruktkött. 


Dom har fått ligga på en liten bit hushållspapper för att torka i några dagar innan det var dags för plantering. Jag har använt ekologisk planteringsjord och jag kanske skulle valt såjord eftersom planteringsjord kan vara för kraftig för små frön. Men nu är det gjort och jag lär ju äta fler kiwifrukter och då provar jag såjord. Efter plantering så har jag lagt en plastfilm med hål i över sådderna och ställt vid elementet för värmens skull. När det kommit upp plantor så ställer jag dom i ett fönster med mycket ljus. 

Kom ihåg till mig själv:
om fröerna tar sig och blir till plantor så bör jag omskola dom om ett par veckor. Det behövs både han- och honplantor för att dom ska kunna ge frukt om några år. Så jag kommer att så fler kiwifröer efterhand. 

Vid omskolningen så måste jag vara försiktig med bladen för om bladen skadas så dör plantan. Vattnar jag för mycket så dör plantan. Och om jag får plantor så bör dom övervintras på en sval och ljus plats och få minimalt med vatten under vinterhalvåret.

Nu håller jag mina tummar än en gång för att fröerna ska börja gro!



Kommentarer