Svärmorstunga


Svärmorstunga, Sansevieria trivasciataär min nästa luftrenare som jag vill berätta om. Idag har jag delat och planterat om mina plantor så nu har dom här två har givit mig ytterligare 10 stycken! 

Visste du att svärmorstungan är en av de växtersorter som på natten  aktivt tar upp koldioxid och lagrar i bladen, s k CAM-fotosyntes. Så har du ett slutet sovrum som lätt kan bli kvavt så är svärmorstungan den växt som förbättrar luften även nattetid. Kärlek! 

Den gör dock mer än så. Läs gärna hela inlägget så förstår du varför den har en självklar plats i min blogg och i vårt hem. 



Sådana här sidoplantor tar jag loss och planterar i egen kruka. Svärmorstungan planteras om 1 gång om året och jag använder lite lecakulor i krukans botten och ekologisk planteringsjord. Innan jag planterar om dom så får dom en välbehövlig dusch.


Här är mitt utökade bestånd! Från att ha ratat svärmorstunga så tillhör den numera mina favoriter, jag älskar det den gör och jag tycker om utseendet. Jag älskar växtens arbete eftersom den renar luften från bensen, formaldehyd och trikloretylen (TCE). Varför är detta så viktigt?

Bensen är ett aromatiskt kolväte som är mycket spritt och släpps ut i luften genom bl a brandrök, avgaser, industriutsläpp och rökning.  Bensen ger direkt illamående i högre koncentrationer, men är framförallt cancerframkallande. 

Formaldehyd är en gas som kan avges till inomhusluften från byggmaterial som spån- och plywoodskivor, tyger och tapeter, möbler och cigarettrök. Att utsättas för formaldehyd kan ge irritation och illamående. På längre sikt är det allergiframkallande  och misstänkt cancerframkallande.

Trikloretylen är tack och lov förbjudet att användas i Sverige sedan 1996 men har ställt till mycket besvär. Läste en artikel som Cancerfonden publicerade 2013. Måtte det förbjudas över hela planeten. Klicka här om du vill läsa mer om ämnet.

Nu återstår bara lyxen att hitta plats till alla mina plantor!



Kommentarer