Jätteverbenan omskolad




Den 2 februari satte jag frö på jätteverbena, Verbena bonariensis, och nu en dryg månad senare har dom vuxit till 1 cm stora och sköra plantor.  

Som jag nämnt tidigare så är det lite pyssel med att odla fram jätteverbenan men det är det värt alla gånger. Jag bredsådde på fuktad jord och har flyttat sådden så att den har fått stå i olika temperaturer, +2° till +20°. Växlande temperatur är bra för groningen. Det kan ta 15-40 dygn för alla frön att gro så tålamod är bra att ha. Sådden har stått mörkt tills det började komma upp små skott. 

Idag har jag omskolat plantorna, en planta per kruka. Ni ser på bilden hur små plantorna är och ibland fick jag ta till pincett. Jag borde nog ha hållit mig tills att plantorna fått sina karaktärsblad men nu är det gjort! Jag låter dom nu stå i rumstemperatur och dom får stå ljust. Dom kommer att omskolas 2-4 gånger innan utplantering. Jag planterar ut dom i fjärilsrabatten och rondellen under senvåren. Då tar jag med all jord i krukan för där kan det ligga ett frö som väcks till liv lite senare. 


Det kan ju som sagt ligga frö som inte grott ännu i bredsådden, efter att jag tagit bort alla synliga plantor, så jag har satt ut hela såbrickan under en buske. Jag har täckt över sådden med lite vissna löv och kvistar. Vi får se om några gror på detta sätt. 

Jag läste ett tips som jag ska prova i oktober och det är att så hälften av fröerna i krukor med grusblandad såjord för att sedan gräva ner krukorna på friland. Och så ska jag täcka med löv och ris. Men för att gardera att jag får jätteverbena så spar jag de andra fröerna och gror på redan nämnda vis. Jätteverbenan är en perenn som behöver en köldperiod för att kunna gro. 

Jätteverbenan kan fröså sig själv och det har dom gjort i min rondell. 

Kommentarer