Krispiga ärtskott och ett klarvaket fikonträd


Nu har groddarna, som jag satte igång den 14 mars, kommit ur sitt ärtskal och snart kommer jag att äta upp dessa krispiga och saftiga ärtskott. Dom är jättegoda att äta som dom är, lägga på smörgåsen eller blanda i salladen. Oavsett vilka groddar man äter så får man i sig proteiner, fibrer, antioxidanter,  essentiella fettsyror, klorofyll, fytoöstrogener och enzymer. 



Jag tog en vanlig lerkruka och fyllde med ekologisk plantjord. Sedan tog jag en näve ekologiska gula ärtor och lade ovanpå jorden. Sprayade med vatten och satte plastfilm med hål över. Sedan såg jag till att dom var fuktiga hela tiden och till slut tittade skotten fram.

Dom ska få växa lite till innan jag skördar. Jag kan skörda 2-3 gånger på samma sådd, härligt! 



Den 12 mars så väckte jag mitt fikonträd och redan nu så har det vuxit ut skira blad och små fikon! Jag kommer att skörda dom så fort dom mognat. De ska då hänga ned, ha mjuknat något och fått skrynkligt skal. Färska fikon är känsliga och har kort hållbarhet. 

Tänk att få lägga dom i cognac några timmar för att sedan servera dom tillsammans med glass och vispgrädde. Åh... Eller att servera till ostbricka. Göra egen fikonmarmelad. Snälla fikon, väx och mogna så att jag får äta er!

Kommentarer