Klara sådder för februari och Mandelmanns parfymmelon


Dom här sådderna har jag klarat av nu i februari och hade jag velat vänta så hade det gått bra att så i mars också.  Jag kommer att så fler tomater och paprikor i mars och april så att jag kan skörda i omgångar istället för att få allt på en gång. Alla sådderna har tagit sig vilket gläder min odlarsjäl.

Jätteverbenan, Verbena bonariensis, får man jobba lite med men det är det värt. Du bredsår fröerna glest på fuktad såjord. Jag har flyttat sådden ungefär var tredje dag så att den har fått stå i olika temperaturer. Allt mellan +2° till +20°. Nu har små, små plantor kommit upp och till sommaren kommer dom att bli cirka en och en halv meter höga med underbart lila blommor som jag och fjärilarna bara älskar! Den trivs bra både på friland och i kruka. 



Här är en bild från i somras där jag gjorde en bukett av vita dahlior, sparris och med några kvistar av jätteverbena. 



Om du läste min blogg den 8 februari så kunde du läsa om parfymmelonen. Idag har jag stoppat fröerna i fuktad planteringsjord och sådderna står nu vid elementet där det är varmt och gott. Jorden måste hållas fuktig och varm så antingen sätter du plastfilm med hål i över eller gör du som jag gör och sätter sådderna i ett tråg med plastlock över som tillåter att lite luft kommer in. Nu önskar jag av hela mitt hjärta att dom ska gro och ge mig många härligt doftande meloner!


Kommentarer