Omskolning av citron- och aubergineplantor


Nu har mina fina citronplantor fått flytta till lerkrukor med ny näringsrik, ekologisk och väldränerad plantjord. Dom kommer fortsätta att stå i ett fönster med fullt solljus.

Om det är första gången som du läser i min blogg så är detta citronplantor som jag dragit upp från frö från en ekologisk citron. I mitt inlägg från den 3 mars 2017 så kan du läsa om hur du kan göra. 


Idag fick mina aubergineplantor sig en välbehövlig omskolning. Jag satte frö den 20 februari och nu är plantorna cirka 5 cm höga. Dom behövde verkligen få komma i planteringsjord för att kunna växa vidare. Auberginefröer sås i februari-mars och utplanteras efter avhärdning när frostrisken är över. Odlas i växthus eller på varmt utomhusläge. 

Från att ha stått både varmt och ljust så står dom efter omskolningen fortsatt ljust men svalt. 

Aubergine kallas även för äggplanta. Den har ett högt järninnehåll och den är rik på kalium, magnesium, koppar, kalcium och folsyra. Den är även bland de rikaste på antioxidanter, inklusive antocyanin, vitamin E och fenolsyror. De två sistnämnda är en duo som skyddar mot effekterna från fria radikaler samt olika former av cancer. 

Stekt aubergine är en av mina favoriträtter på matbordet. Så här gör du:

Skölj och skiva auberginen i cm stora skivor. Lägg dem i en bunke, salta och blanda runt. Låt stå i cirka 15 minuter. Därefter borstar du av saltet och torkar av vätskan från skivorna. Stek eller grilla skivorna i olivolja så att dom får färg på båda sidorna. Sänk värmen och stek på låg värme i 5-10 minuter tills dom är mjuka och genomstekta. Smaka av med salt och peppar. 

Kommentarer