Vävningen har börjat och så även den ljuvliga doften av hägg och luktolvon!


Nu är jag äntligen igång med vävningen och det är riktigt roligt!

Idag har jag vävt cirka 15 cm av det som jag kallar för "gräs och blad". Sedan kommer "ringblommorna" och "rosenskäran". Kanske  jag väver in lite "lavendel" också. Ett som är säkert är att allt avslutas med en härligt blå "himmel" med tunna vita "moln".



Jag och min mamma har en del gemensamma egenskaper och en av dem är att vi är kreativa. Om vi istället ska se till olikheterna så ser ni detta på bilden ovan och nedan. När jag river mattrasor till att väva med så lägger jag dom i en påse. Skrolla ner. 



Älskade mamma rullar "plattor" eller vackra nystan. Bara det är vackert att titta på! 


Det var nog ingen i min närhet, allra minst jag själv, som trodde att jag någonsin skulle sitta och väva. Men jag tycker om det och jag ser fram emot alla de stunder som jag kommer att sitta där. 



När jag kom hem ikväll så kände jag doften. Den underbara doften av hägg. Åh...

I den gamla uppslagsboken Ugglan beskrevs blomningen med: "Några få ljumma majnätter och varma dagar är nog, och liksom genom ett trollslag står häggens svällande och doftande blomsterskrud färdig, frigjord från vinterknopparnas fängsel, ett mästerverk av naturens slösaktiga alstringskraft, ty ingen skönare brudslöja kan den unga Flora ikläda sig vårsolens möte."



När jag gick vidare i trädgården så såg jag att min luktolvonbuske, som jag planterade i höstas, har börjat slå ut. Jag satte såklart näsan i den och drog in den mest ljuvliga doft! 

Jag har planterat den precis vid vår ena uteplats. Väldoftande växter vill jag gärna ha där man har möjlighet att slå sig ner en stund för att njuta. 

Kommentarer