Ekologisk och helande hårvård



Mitt hår har blivit så varsamt och omtänksamt omhändertaget idag av Kerstin på Herbian, Östanåmodellen. Vid närmare eftertanke så har hela jag blivit omhändertagen. 


Kerstin jobbar med ekologisk och helande hårvård. Jag har sökt mig till henne då hon arbetar helt och hållet med naturliga råvaror som oljor, lera, örter och alger. 


Under klippningen sitter man och tittar ut på de vackra träden utanför fönstret och eftersom Kerstin klipper under tystnad så kan man höra Helge å brusa utanför. Idag fick jag en hårkraftsbehandling som pågår i cirka 3 timmar där hårmassage och klippning utförs i ett nästan meditativt tillstånd. Jag har svårt att finna ord som kan beskriva hur njutningsbart det är. 





Efter hårkraftsbehandlingen och en timmes lunch så var det dags för helande hårkur. Här sjuder det några maskrosor i vatten, det ska vara bra för ljusare hår. 


Här har vi pulver av Amla och Cassia. Amla är ett indiskt krusbär och är en energikick för hår och hårbotten. Amla lämnar håret luftigt och friskt. Cassia marknadsförs ofta som "neutral henna" även om den är en helt annan växt. Den svagt gula färgmolekylen binder till håret på samma sätt som henna. Används som inpackning eller som förberedande behandling innan hennafärgning på skadat hår. 



Lite maskrosdekokt hälldes i pulverblandningen som sedan rördes ihop till en smet. Efter att Kerstin jobbat in detta i mitt hår så fick jag först en varm linnehandduk om håret och därefter en linnehandduk till. Sedan bäddades jag ner med mjuk kudde, kudde under knäna och ett gosigt täcke. Där låg jag en timme. Vilken underbar timme!

Jag kom snabbt till en djup avslappning och somnade till ordentligt. Under tiden så kokte Kerstin alger som hon skulle tvätta mitt hår med. 


Här är torkad Carrageen och den består av den slemlösande rödalgen Condrus Crispus. Den är proppfull med näringsämnen och lättupptaglig för kroppen. Ja, den kan ätas. Och man kan tvätta håret med den. Fantastiskt!


Här har Kerstin kokt Carrageen och silat den. Det ni ser till vänster användes inte utan det är det till höger i bild som hon schamponerade mitt hår med i två omgångar. Som avslutning så masserade hon in olja i håret och tackade för att hon fått ta hand om mitt hår. Jag känner mig otroligt tacksam för det hon har gjort för mig idag.

Jag och Kerstin har pratat mycket om hur vi alla kan göra sköljvatten till håret av olika växter och örter. Jag kommer att prova mig fram och lägga ut mina erfarenheter här på bloggen. 

Vi känner båda hur viktigt det är att vi människor tar tillvara på det som naturen erbjuder oss och att vi måste värna om vårt vatten och vår natur. Det är min förhoppning att vi är många som känner så och som är villiga att välja det som är hållbart för nästkommande generationer. Jag skriver om detta med en innerlig önskan att ni som läser blir inspirerade till prova ekologisk hårvård. För vad kan vara viktigare än att vi har rent vatten och friska marker?


Kommentarer