Potatisen är satt och i potatiskrukorna så har det börjat växa



Inova är en fast potatis och jag upptäckte den första gången nere på Österlen. Vi åt middag på ett musteri och potatisen var den godaste potatis jag ätit så jag var tvungen att fråga kocken vad det var för sort. Det var Inova och det är en medeltidig sort. 

Jag har förgrott potatisen och efter plantering så brukar det ta 10-12 veckor tills det är dags för skörd.

Kom ihåg till mig själv: använd inte hönsgödsel igen när jag odlar potatis. Hönsgödsel är kväverik och för mycket kväve ger stor blast och mindre potatis. 


I potatishinkarna så växer det fint och det har kommit små blomskott. 



Fördelen med potatishinkarna är att man kan lyfta upp "innerhinken" för att se hur potatisen växer. Och så kan man ju skörda några som växer ytterst utan att dra upp allihop om man vill. 



Mellan potatisraderna har jag strött frön från Rosenskära, Cosmos bipinnatus, som är en av mina favoritblommor. Dom kommer att blomma fint när potatisblasten möter upp med sin frodiga grönska.


Kommentarer