Hårtvätt med björkblad och sköljvatten med citron



Det var i måndags som jag fick en heldag med klippning och helande hårkur. Jag fick rådet att inte tvätta håret på 5 dagar. Det är många dagar för mig... Men! Jag härdade ut och idag har jag provat att tvätta mitt hår med björkbladsvatten och sköljt efter med citronvatten.

Varför tvätta håret med björkbladsvatten? Björkbladen innehåller saponiner som är naturliga tvålämnen. Och skölja efter med citronvatten sägs sluta fjällen på hårstrået, vara mjukgörande och glansgivande samt att det stabiliserar pH i hår och hårbotten. 


Plocka 2 nävar björkblad, klipp sönder dom för att frigöra saponinerna och häll över 1 liter kallt vatten. Låt detta stå i 30-60 minuter. 


Skaka blandningen ordentligt, i en burk med lock, tills den börjar skumma. Sila bort bladen och skölj sedan håret i omgångar. Jag satte en stor skål i badkaret och öste blandningen med en kastrull. Sedan var det bara att ta det som runnit ner i skålen och ösa över håret igen. Man behöver göra detta några gånger så att håret kan suga åt sig och bli genomblött. 

Efter det så sköljde jag mitt hår med citronvatten och det är endast 1 l vatten med 1 pressad citron i. Samma sak med sköljningen här som med björkbladsblandningen. Skölj inte efter med vatten.

Eftersom jag odlar ringblommor så kommer jag att använda dessa istället för citroner. Nu går det alldeles utmärkt att använda sig av maskrosor som man sjuder i vatten och låter svalna.


Här är resterna av min hårtvätt och det känns riktigt gott i själen. 





Kommentarer