Plantorna har fått extra näring med alger och fjärilsrabatten utökas med blomster


De små vita kornen som ni kan se i jorden är Algomin Start som består av en algkalk från havet med tillsatser av färska brunalger och det är en KRAV-godkänd växtnäring. 

Nu när jag planterar om mina plantor en andra gång så får dom 1 msk korn i den nya jorden. Det blir en bra start och näringen bidrar bl a till kraftigare rotbildning. Algomin finns även som flytande växtnäring men nu vid omplantering så använder jag kornen. 



Jag planterade tomatsorterna Chadwick och Yellow submarine i februari och Sweetbaby i april. Jag gör detta med förhoppningen att förlänga vår tomatsäsong. Och som ni ser så går det alldeles utmärkt att driva upp tomatplantor i äggskal. 



Det är stor skillnad på Yellow submarine som jag satte i februari och Sweetbaby som såddes i april. Mina plantor på Sweetbaby har idag fått större krukor med ny härlig jord. 


En något ledsen borlottiplanta, Flambo, som också drivits upp i äggskal. Den har trivts hela vägen då den sattes 28 april tills den blev lite för torr. Men den kommer förhoppningsvis att hämta igen sig efter omplanteringen och bli lika fin som plantan nedan.


Borlottibönan tillhör en av mina favoriter bland baljväxterna. Den är otroligt vacker att titta på och den smakar fantastiskt gott. Lättodlad är den också. Jag kommer att sätta fler borlottibönor på friland i rondellen inom kort. 


Stor daggsalvia, Salvia farinacea "Mystic Spires Blue", heter den här blomman som jag planterat i fjärilsrabatten idag tillsammans med jätteverbena och lavendel. Daggsalvian kommer att bli cirka 60 cm hög och den blommar långt in på hösten. Den är ettårig så jag ska se om jag kan ta fröer till hösten och driva upp egna. 


Jag hade som ambition att sätta ut mina kronärtskockplantor i rondellen idag men all omplantering och plantering i fjärilsrabatten tog längre tid än jag trodde. Min rondellhund får passa dom så länge. Till vänster i bilden ser ni potatisarna som jag började förgro i februari. Jag har planterat dom i speciella potatishinkar där man kan lyfta upp "innerhinken" för att se hur det växer. Jag håller på att förgro Inova och ska snart plantera ut dom i rondellen. 


Skam den som ger sig... Jag gör ett nytt försök med att omplantera stjälkselleri.


Kommentarer