Den gamle kökskobben har blivit en ogrästork och odlingslimpan täcks med gräsklipp


Jag har gott om kirskål i trädgården och det jag inte hinner äta upp kommer jag att använda i min täckodling. Jag vill såklart förstöra rötterna på kirskålen och det gör jag genom att lägga dom i direkt sol så att rötterna torkar. Här får den gamle kökskobben agera torkställning. Jag har bundit ett snöre om översta bunten så att det inte ska blåsa iväg. 

Därefter kommer jag att lägga detta som täckmaterial mellan mina grödor som jag odlar. 

Täckodling har många fördelar. Det förhindrar att ogräs får solljus och det växer då sämre. Det gör så att fukten hålls kvar i jorden och hindrar effektivt avdunstning. Och den bidrar med näring allteftersom maskarna drar ner täckmaterialet i jorden. Och så fort jag rensar bort något som jag inte vill ha i min odling så lägger jag bara det ovanpå täckmaterialet så förstörs rötterna innan dom når jorden. Men så tjockt täcke har jag inte ännu så jag får börja så här. Därför ser jag min kirskål som en tillgång även om det kräver lite jobb. 

Jag kommer att skriva mer ingående om täckodling så småningom.



Mer täckmaterial. Gräsklipp är suveränt i täckodlingen! Det är bra att blanda olika material. 


I min odlingslimpa i rondellen så är det nu dags att börja fylla på med annat material än de kvistar och grenar som jag lagt i botten. Här ligger även gammal jord från förra årets tomatkrukor,  tidningspapper samt lite organiskt material. Ikväll så täckte jag över med gräsklipp. Det doftar ljuvligt! Jag har inte bestämt mig ännu för om jag ska sätta potatis i odlingslimpan eller squash. Får fundera på den saken. 

Jag blir alldeles lycklig i själ och hjärta när jag kan skapa förutsättningar att odla av eget material från trädgården. Att använda det naturen ger mig och den ger mig med råge! Jag känner mig tacksam. 

Kommentarer