Små melonskott tittar fram


Vilken växtkraft! Jag satte frö på Cantaloupemelon den 2 februari och nu tittar det upp vackert gröna skott som är cirka 5 cm långa. Sorten jag har satt heter "Cantalupo di Charentais" och kan sås i febr-april. Dom behöver förkultiveras inomhus och när det är dags för utplantering så vill dom växa vidare i växthus eller i bänk. Blommorna ska handpollineras. Jag har 19 plantor så jag kommer väl att få ägna lite tid med pensel och duttande på blommorna. Det gör jag så gärna. Förhoppningsvis så får vi skörda meloner i aug-sept och det ser jag fram emot!




Mitt favoritställe här i Skåne är Mandelmanns trädgård nere på Österlen. I oktober åt jag magiskt god mat i deras kök och efteråt gick jag in i deras gårdsbutik för att se om jag kunde hitta något nytt i växtväg. Och det gjorde jag. Parfymmelon! Melonen, stor som ett rejält hönsägg, doftar alldeles underbart. På 1700-talet så stoppade drottningen Anne av England dessa i sina fickor på sin klädsel. Och får ni fatt på en sådan melon så kommer ni att förstå varför. Efter att ha doftat på och ätit melonerna, dom smakar gott, så tog jag fröerna och har låtit dom vila i ett kaffefilter över vintern. Och jag hoppas av hela mitt hjärta att dom har lika stark växtkraft som mina Cantaloupefrön <3

Kommentarer