Dags att sätta tomatfrö


Det börjar bli dags att sätta tomatfrö nu så att vi kan njuta av färska, solmogna tomater till sommaren. Jag har valt tre ekologiska sorter:

Plommontomat "Yellow Submarine"
Körsbärstomat "Chadwick"
Körsbärstomat "Sweetbaby"

Häromkvällen så öppnade jag en burk med egna  inkokta tomater med vitlök och timjan, allt från vår trädgård. Jag blev lycklig! Dels för att det var så gott men också för att det var första gången som jag provat att konservera något och jag har varit både nyfiken på och lite nervös för om det skulle fungera. Från frö, till planta, till gröda och till makalöst god mat. Lycka!

För att göra detta så behöver du glasburkar med skruvlock eller patentburkar (lite fyrkantiga och med ett lock med spänne). Genom att återanvända glasburkar så sparar jag på naturens resurser. 

Burkarna måste rengöras väl och steriliseras genom att sätta in dem i ugnen med en skvätt vatten i botten på 125 grader i en halvtimme. 

Skölj tomaterna väl och dela dem om de är stora. Fyll burkarna ordentlig med tomaterna och tryck ner vitlök. Välj själv om du vill lägga ner hela klyftor eller skiva vitlöken. Sedan trycker du ner valfri krydda, förslagsvis basilika, timjan eller oregano. Tryck till ordentligt så att det får lite plats ovanför att bubbla när det kokar. Strö över en rejäl nypa med ekologiskt fling- eller havssalt och fyll på ordentlig med ekologisk olivolja. Lägg nu bara på locket lite löst över burkarna och sätt in i ugnen på 110 grader. Låt dom stanna där inne tills det kokar och bubblar. Stäng av värmen och ta ut burkarna. Låt det ånga av och sedan skruvar du på locket ordentligt för att sedan sätta in burkarna på eftervärmen. 

Jag har förvarat de inkokta tomaterna i källaren där det är mörkt och väldigt svalt. 






Kommentarer