Frö- och plantkrukor av tidningspapper


Att göra egna frö- och plantkrukor av tidningspapper är superenkelt! Och jag som vill förkultivera en hel del plantor så spar detta utrymme då dom blir lite formbara. 

Till de plantor som ska planteras om gör jag lite större krukor och tar då hjälp av en glasflaska. Du bara rullar på pappret samtidigt som du viker in i botten. 



Den sista "flärpen" petar du in under en kant. Tryck till lite i botten.


Dra bort flaskan och vik in kanten för extra stabilitet. Fyll på med jord. Klar för användning. Fördelen med att göra sådan här krukor själv är att jag kan bestämma hur hög kruka jag vill ha så att den passar plantan. 


Nu har melonplantorna, som jag bloggade om 8/2, fått nya krukor med planteringsjord och mer utrymme. Plastbrickan som dom står i kan du be om på plantskolor och vissa blomsteraffärer. Perfekt till hemmagjorda och något mjuka tidningspapperskrukor och smidigt när jag ska flytta runt på mina plantor.


Till de små frökrukorna så använder jag en krukmakare i trä. Jag virar tidningspappret på samma sätt som med glasflaskan. När jag virat klart så trycker jag till i krukmakarens andra del och pressar till en bra botten. För dessa små krukor så behöver jag inte vika in kanterna. 


Och så i med lite jord och frö. Här är det plommontomaten "Yellow Submarine" som förhoppningsvis ska titta upp om några veckor. 

Kommentarer