Den kommande fjärilsrabatten


Den här kvadraten på cirka 1,5x1,5 meter ska förhoppningsvis vara ett litet paradis för fjärilarna till sommaren. Jag har matat den med trädgårdsavfall, kaffesump, tidningar, frukt- och grönsaksskal. 

Fjärilar tycker om varma och skyddade lägen så rabatten ligger helt rätt. Solen kommer att stå på det mesta av dagen och dessutom är den omgiven av buskar som skyddar lite för vind. Och jag har ett stenparti bredvid som lagrar värme och på så sätt bidrar till ett bättre mikroklimat. Själv har jag en viloplats mitt emot så att jag kan sitta och titta på allt det vackra. Det jag behöver göra är ett litet fjärilsbad med sand så att dom kan dricka vatten.

Jag planerar att bjuda fjärilarna på följande blommor och kryddor:
Fjärilsbuske, som egentligen heter syrenbuddlejan
Jätteverbena
Lavendel
Isop
Timjan
Röd rudbeckia
Kärleksört, som redan växer i kanterna av rabatten
Gurkört
Kaprifol, som ska få växa i ett litet äppelträd som växer bredvid men som inte ger frukt

För att fjärilarna ska klara hela sin livscykel krävs också att det finns lämpliga växter för äggläggning och mat till larverna. Och då har jag brännässlor i trädgården. Jag ska plantera sälg och så har jag pärlhyacinter som kommer tidigt på våren. 

Har du balkong och vill locka till dig fjärilar så kan du med fördel bjuda dom på lavendel, timjan och isop. Fjärilarna får mat och du får kryddor till matlagningen samt en vacker syn att vila ögonen på. 





Kommentarer