Koka egen salva och använd på vinterfnasigt skinn


Min ringblomssalva är perfekt nu när huden lätt blir fnasig och läpparna torra. Ja, den är perfekt för mig året om för att vara ärlig. Jag har alltid en burk med mig!



Jag började göra egen ringblomssalva förra året och jag är tacksam över att kunna smörja mina läppar, fötter, torra områden med denna underbara salva. Den är gjord på naturliga råvaror som bivax och ekologisk rapsolja som fått stå och dra med mina egenodlade  och läkande ringblommor. Ibland droppar jag i ekologisk eterisk olja eller så låter jag den vara helt naturell. Så här enkelt gör du den:

Smält 30 gram bivax med 1,25 dl rapsolja i vattenbad. 
Ta bort från plattan när all bivax har smält ner. 
Häll upp på ren burk. Jag använder väl rengjorda glasburkar med lock.
Om du vill droppa i eterisk olja så gör du det innan salvan stelnar och det går fort. Läs på den eteriska oljans egenskaper och anvisningar så att den lämpar sig för bruk på huden.



Till mitt ansikte och hår och min kropp använder jag oljor av olika slag: raps-, sesam-, mandel- och jojobaolja. Naturliga råvaror utan tillsatser. Det är så jag vill leva så långt det är möjligt. Jag har min oljeblandning i en liten mörk flaska med en pipettkork. Då förlänger jag hållbarheten på min oljeblandning och den förblir ren. 

Rapsolja är mjukgörande och skyddande för huden. En mild basolja. 
Sesamolja behöver du mogna (uppvärmning till 100 grader) innan användning. Då tränger den bättre in i huden och är en kraftfull antioxidant.
Mandeloljan har mjukgörande och vårdande egenskaper. 
Jojobaoljan består av flytande vaxämnen som effektivt binder fukt till huden. Den är även lugnande och balanserande för hudens talgproduktion.

Jag vill poängtera att detta fungerar för mig och jag har gjort ett aktivt val att använda sådant som är hållbart för naturen, människan och djuren. Och att främja det som är naturligt framtaget.

Det är viktigt att tänka på, oavsett vilka produkter vi väljer, att det kan vara så att vi stör hudens lipidsammansättning och balans och att den förlorar mer och mer vätska trots att vi smörjer mer och mer. Det kallas TEWL, Trans Epidermal Water Loss.

Mitt syfte med att ge tips om hudvård med naturliga produkter är att vi alla har en möjlighet att ge mindre plats åt alla de hormonstörande och cancerframkallande ämnen som finns i många av de krämer och lotioner som vi hittar i affärerna.  

Det är min övertygelse om att det är möjligt <3

Kommentarer