Dofter och smaker att njuta av inomhus i februari


Snön ligger kvar och ute är det ruggigt och kallt. Under denna månad så passar jag på att njuta av härliga blommor inomhus. Det här är en vippjasmin, Jasminum polyanthum. Det är ljuvligt att sticka näsan bland blommorna och njuta av den underbara doften! 

Den är vinterblommande och finns i affärerna december till mars. Till våren så planterar du om den och låter den stå i skyddat läge. 


Har du möjlighet så unna dig några örter i fönsterbrädan. En timjan, Thymus, på stam är en fröjd både för ögat och smaklökarna. Bara en så enkel sak som att dra fingrarna genom timjan och sedan andas in doften genom näsborrarna är en vardagslyx som jag unnar mig hur ofta som helst.

Basilika, Ocimum basilicumär en av mina favoriter bland kryddväxterna och används flitigt här hemma i köket. När det våras så kommer jag att sätta frö och dra upp egna plantor av olika sorter. Det är kärlek i grönt!

Kommentarer