Jag ska väva i ringblommans och rosenskärans nyanser


Jag ska väva. Jo, du läste rätt. Jag ska väva mattor som ska ligga på vilostolarna som vi har i trädgården. 


I helgen var jag hos mina älskade föräldrar för att hjälpa till med att hålla alla trådarna sträckta när min mamma och hennes väninna Borghild skulle utföra det moment som kallas för pådragning. Att se dessa två kvinnor hålla reda på alla trådarna så att varenda en hamnar där den ska... Jag är djupt imponerad av deras kunskap. Och för att inte tala om deras tålamod!


Den här väven som mamma och Borghild har satt upp fick mamma av en före detta kollega till mig, Åse. Hennes mamma hade gått bort och Åse frågade om mamma ville ta sig an väven. Och det ville hon. 

Nu är väven uppsatt, pådragen och snart solvad. Jag träffade aldrig Åses mamma men jag kommer att skänka några tankar till henne när jag sitter där och skickar skytteln fram och tillbaka. Och de gula, orangea, rosa och gröna mattrasorna får symbolisera mina ringblommor och rosenskäror med dess gröna stjälkar.

Kommentarer