Vedaskans nytta i trädgården och välkommen kiwiplantorna!


Det blir en hel del aska eftersom vi eldar i kakelugnarna under årets kalla dagar. Vi eldar med lövträd och den askan lämpar sig för trädgårdens buskar rosor. Och om jag någon gång anlägger en rabatt med pioner så kan askan bidra till att deras stjälkar blir stadigare och kan också motverka röta i pionstjälkarna. 

Vedaska, främst från lövträd, är rik på kalium och calcium, den innehåller något fosfor och mikronäringsämnen samt flera mineraler som jorden behöver. 

Jag använder inte askan i jorden där jag planterar grödor som vi ska äta. Askan innehåller tyvärr de miljöföroreningar som träden sugit upp när de växte. Likaså får inte blåbärsbuskarna och rododendron någon aska då dessa buskar är surjordsväxter. Askan är basisk. 

Askan innehåller inget kväve så den fungerar inte ensamt som gödselmedel så jag får komplettera med kväverik gödning som t ex välbrunnen stallgödsel och färskt gräsklipp, dock inte samtidigt. Askans basiska egenskaper gör nämligen gödselämnets kväve, t ex i form av ammonium, omvandlas till ammoniak som försvinner upp i luften och då försvinner ju en del av gödselverkan. Så jag använder aska när vi eldar och när våren kommer så går jag över till kväverik gödning när den finns tillgänglig. 




Jag hade tappat hoppet om att kiwifröerna som jag satte den 15 mars skulle ta sig. Men när jag skulle slänga äggskalskrukorna så såg jag två små plantor! Nu håller jag tummarna för att jag har fått en honplanta och en hanplanta, för då kan det bli kiwi!




Och ännu en liten citronplanta har hittat upp ur jorden. Av sex fröer blev det en planta. 


Kommentarer