Humlorna behöver dina maskrosor och du behöver humlorna. Det våras i rondellen!


Snön har försvunnit och nu bjuder rondellen på nyanser av brunt och grönt. Jag gick ett varv idag, nyfiken på vad som börjar komma upp. Ser nu att min odlingslimpa i mitten liknar ett hjärta. Skrolla vidare och titta ner i rondellen.


Jättedaggkåpa.


Humlesuga. När den blommar så kommer humlorna att kunna äta sig mätta och belåtna. 


Körvel. Fröna smakar lakrits och det är mest så jag nyttjar den. Rondellgodis!


Libbstickan är liten nu men kommer att växa sig runt 150 cm hög när den är fullvuxen. Jättegod i soppor och om man ska göra egen buljong. 


Isop, denna har jag också satt för humlornas och binas skull. Jag vill att våra livsviktiga pollinerare ska få möjlighet att hitta mycket mat och att dom får variation i kosten. Förra året drog jag upp isopplantor från frö och planterade jag i rondellens kanter. En del plantor har klarat vintern bra och på vissa ställen får jag sätta nya. 


Maskrosen! Den får vara kvar i min rondell och i gräsmattan under våren då detta är en av de första matställena för pollinerarna nu under våren. Så snälla låt maskrosen bli gul och ge näring till humlorna och bina. Ta bort den när den börjar vissna ner så att ni slipper fröerna. 


Riddarsporre. 


Här är min odlingslimpa som är i mitten av rondellen. Jag började med den i höstas och har nu börjat fylla på med växtmaterial. Har inte bestämt mig ännu för vad jag ska fylla den med. Kanske färgglad krasse? Vi får se!

Kommentarer