Odlingslimpan är påbörjad och jag njuter av vårens färger och en värmande eld





Det blev starka pilgrenar som får agera stöd åt min odlingslimpa. Jag kunde valt att ha ett rent risstaket men jag vill gärna nyttja möjligheten att odla på olika ytor och nivåer. 

Jag har gjort den cirka 50 cm bred och fyllt på med cirka 50 cm ris. Har känt mig lite som en kaja som bygger bo. Riset har jag försökt att fläta in så att det låser sig själv. Jag kommer att fylla på med torkat växtmaterial från förra säsongen och slutligen toppa med jord. 

Så fort jag har klippt buskar eller träd så kommer jag att anlägga en odlingslimpa och med glädjen att jag har allt material i trädgården. Och det får stanna här för att på något sätt leva vidare fast på ett annat sätt. Det tycker jag är vackert. 


Det här vackra porslinsfatet köpte jag i en secondhandbutik då jag tänkte att det kunde bli fint att grodda ärtskott på det. Och det tycker jag att det blev. Gott och fint!


Nu kommer färgerna! I den här rostiga byttan, som jag tror har använts ihop med en mjölkkanna, har jag satt påskliljor, tulpaner, vita pärlhyacinter, lila skillor, ranunkel och penséer. Alla dessa blommor tål någon minusgrad.

I bakgrunden ser du riset som är kvar efter humlen som alltid växer upp längs husknuten. Den är fylld av så mycket kraft! Men det blir lummigt och mysigt när den ramar in entrén till huset. Den enda skötsel den får är när den styrs upp lite längs linorna för att inte ta över allt. En trogen vän från växtriket. 


Att sitta framför kakelugnen när elden ska ta sig är för mig en god stund med tid för reflektion och eftertanke. 

Jag tänker att utan luften mellan vedträna så tar sig inte elden. Och för mig blir det symboliskt för oss människor. Vi är elden och vi arbetar för att bidra till vårt samhälle. Med rätt förutsättningar som näring (torr ved, värme och syre) och tid för återhämtning (utrymmet mellan vedträna) så klarar vi livet med allt vad det innebär. Arbete och återhämtning. 

Se vad som händer om du lämnar plats för dig själv, din kropp, dina tankar och dina känslor. 




Kommentarer