Jag gläds åt mina pantersniglar och allt som kommit upp ur jorden i trädgården


Till min stora lycka och tacksamhet så har jag hittat sju små pantersniglar! Limax Maximus som den också heter hävdar sitt revir och gör det lite mindre trevligt för mördarsniglarna, Arion Vulgaris. Dessutom livnär dom sig främst på dött växtmaterial. Dom är lätta att känna igen då dom är grå och har små fläckar bak i nacken. När dom är fullvuxna kan dom bli upp till 15 cm långa.


Om detta är ägg från en panter- eller mördarsnigel det vet jag inte men jag har letat upp några gömmor och mosat alla ägg, därefter slänger jag dom i brännbart. En enda snigel kan lägga upp emot 400 ägg under sin livstid så jag är otroligt angelägen om att hitta dom i äggstadiet. Det är hög tid nu att leta under mossa, gamla trädplankor och t ex krukor som stått utomhus under hösten och vintern. 


Min oregano som jag har i odlingslåda har vaknat till liv. Den bör man ha begränsad då den gärna sprider sig.


Ramslöken tittar fram bredvid oreganon. Jag fick en planta i somras av två bekanta och jag är så glad att den trivs!


Självsådda jätteverbeneplantor har jag hittat lite överallt idag när jag har rensat i odlingslådorna. Dom är mycket större än dom jag har frösått inomhus. En riktig skatt!


Jag har beskurit buskar idag. Och jag fick ihop en ordentlig hög. Jag ska prova att göra ett risstaket som ska fungera bra som vindskydd för grönsaksodlingen. Samtidigt så ska staketet användas som odlingslimpor där jag t ex kan odla squash det här året. Nästa år bör det ha bildats så mycket jord att jag kan odla annat där. 

Det kommer att behövas pålar, en halvmeter ris på höjden som sedan täcks med annat växtmaterial och slutligen jord. Ett sätt att bli av med sitt ris och samtidigt skapa något nytt som både skyddar och gör nytta. Det gör mig lycklig!

Kommentarer