Djurvänlig Glad Påsk till er alla och nu kan fjärilarna komma och lägga ägg




Förra påsken så gjorde jag pynt av trolldeg som vi sedan målade med vattenfärger och hängde i riset. Detta pga att de färgade fjädrar som säljs i affärerna nu många gånger kommer från djur som blivit plockade levande (oerhört plågsamt för djuret), så känns det bra med ett annat alternativ. 

Trolldeg:
Blanda 4 dl mjöl, 2 dl salt, 2 dl vatten och 2 msk rapsolja till en smidig deg. Färga ev degen med karamellfärg. Forma degen till valfria figurer. Grädda i mitten av ugnen 2-4 timmar på 100 °C tills de är helt torra. Gräddningstiden varierar beroende på tjockleken på figurerna. Innan gräddningen stansade jag ut ett litet hål för att kunna trä igenom ett snöre. Måla och fira en djurvänlig Glad Påsk!


Har köpt en liten sälg och pärlhyacinter idag som jag planterat i fjärilsrabatten. Sälgen är överblommad men vi har även en sälg i skogsdungen bakom växthusen. Vill du veta mer om vad jag planerar att sätta i fjärilsrabatten så kan du läsa om det i mitt inlägg från 21 februari. 


I litteraturen står det att kronärtskocksplantorna ska härdas genom att ställas ut lite varje dag i slutet av maj. Jag har startat lite tidigare men dom har fått stå i växthuset. Samma behandling har mina plantor av jätteverbena fått. Nu börjar den tiden då jag bär in och ut mina plantor och då är det skönt att ha dom på stadiga brickor. 

Kommentarer