Vad ser du? Jag ser maskrosor och mat till arbetande och hungriga humlor.


Nu på våren så mumsar humlorna gärna på sälg och maskrosor. Dom tar all sin näring från blommor. Pollen, som är mycket proteinrikt, är den viktigaste näringen för larverna, men särskilt på våren är det viktigt att drottningen äter pollen. Blommornas nektar innehåller mest socker och är viktig energi för humlorna när de flyger omkring och samlar pollen. Energin behövs också för att producera värme så att de kan hålla hög temperatur i boet och ruva sina larver, samt för att producera vax. 

Här i MajDoris trädgård har dom kunnat äta sälg och nu maskrosor. Senare kommer dom att kunna njuta av blommorna på äppelträden och vinbärs- och krusbärsbuskarna. Därefter är det blåbärsblommor, ärtor och bönor, isop, oregano, timjan, mynta och gurkört som får bjuda på mat. 

Jag månar verkligen om humlorna då dom är våra bästa pollinerare. Dom är livsviktiga för oss människor för att vi ska få mat. Humlor pollinerar i stort sett varenda blomma dom besöker och flyger i kyligt väder, till och med i lätt regn. De besöker alla sorters blommor förutom de långpipiga och det bor många humlor i varje bo. Dom är våra hjältar.

Så jag önskar av hela mitt hjärta att vi låter maskrosorna stå med sina gula blommor så att humlorna får äta. Och vill man inte att maskrosen ska fröså sig så kan man plocka bort blomman när den fällt ihop sig. 

Det är så här jag väljer att förhålla mig till maskrosorna. Jag väljer att inte värdera dom som ogräs utan jag väljer att se vad dom åstadkommer. Det är mindfulness i vardagen för mig. Att se verkligheten som den är utan att värdera den. Tack för att dom finns!




Kommentarer