Tomatsådd med egna fröer från 2017



Det här året använder jag mina egna tomatfröer från 2017 till mina sådder. Jag hoppas av hela mitt hjärta att dom har bra grobarhet så att mina växthus fylls med härliga och olika sorters tomater!

När tomatsäsongen 2017 led mot sitt slut så plockade jag några tomater av varje sort jag hade och skar ut den del där fröna sitter. Lade dessa i burkar med vatten, skruvade åt locken och märkte burkarna med vilken sorts tomat som gällde. Så stod burkarna i cirka två veckor tills jag ruskade om dom ordentligt. Då trillade fröerna ur "tomatköttet" och så var dom lätta att plocka. Dom fick torka upp på kaffefilter, uppmärkta med vilken tomat fröerna kom ifrån, och när dom var helt torra så stoppade jag i dom i filtret och vek ihop. Klart!

Och fröpåsarna kommer jag att använda igen och bara märka om årtalet. Det här året är jag som sagt väldigt sent ute med mina sådder. Förra året satte jag tomatfröer den 16 februari så jag lär få vänta innan jag kan plocka och äta godbitarna.



Fröerna sitter lite ihopklibbade men är lätta att sära på. Eftersom jag inte har hundra koll på grobarheten så har jag sått fröerna tätt i såtråg med 2/3 plantjord och 1/3 såjord. Då har fröet lite såjord i början och sedan får rötterna sitt när dom utvecklats en bit ner. 

Nu står dom vid ett element och min förhoppning är att värmen ska väcka de små fröerna. När plantorna har kommit upp kommer dom att stå ljust och varmt för att sedan flyttas till ett svalare men fortsatt ljust ställe. 

Sorterna är:
Blue baby, giftfri
Chadwick, ekologisk
Yellowsub, ekologisk
Sweet baby, ekologisk

Och så har jag några sorter som jag inte har namnet på men som jag fått av svärmor och det är goda sorter. Dom har jag bara beskrivit på fröpåsen. 

Vakna nu mina kära fröer och minns vad ni är ämnade att växa till <3


Kommentarer