Dagens sådder


Lite köpta fröer och eget fröplock har fått möta jorden idag. Jag hittade en påse som jag märkt "från mormors täppa" och att det blir cirka 100 cm höga växter. Jag har nog trott att jag skulle komma ihåg vilken sorts blomma det rör sig om men icke.

Lavendel, Lavendula augustifolia var. spica, tar ibland tid på sig att gro. Dom är sådda i fuktad såjord, övertäckta med plastfolie med små lufthål. Om dom inte gror så får dom åka in en vecka i kylskåpet. En liten köldknäpp, stratifiering, kan behövas genom att fröet kommer från kylan till värmen och får fukt så att dvalan bryts och fröet vaknar upp och börjar gro. När frostrisken är över planteras lavendeln ut på ett soligt och väldränerad ställe. Den behöver solen för att kunna utveckla sina eteriska oljor, som ökar blodgenomströmningen i huden,  och väldränerad för att rötterna inte ska ruttna om det regnar mycket. Man beskär den tidig vår och efter blomningen i augusti, det ger tätare buskar men är inget måste. Beskär en tredjedel till hälften. Passa även på att ta sticklingar och öka på ditt bestånd.

Lila Temynta, Monarda fistulosa, är en vild bergamot och den drar men upp på våren. Det är dom unga bladen som man använder som krydda eller till te. Den vill stå i full sol men kan klara av några timmar med skugga. Förökning sker genom att man tar rotskott eller delar på plantan. Den sprider sig inte som vanlig mynta, vilket innebär överallt. Man föryngrar temyntan efter några år när den börja bli gles i mitten. 

Helig basilika, Ocium sanctum (Kha Prao. Tulsi), är ettårig och blir cirka 30 cm hög. Jag har sått den i kruka och har två fröpåsar till för att på så sätt så i omgångar. 

Kattgräs, Avena sativa, har jag satt till våra katter. Det kommer också att sås i omgångar under hela året så att dom får i sig fina vitaminer och mineraler som gagnar deras matsmältning. Tar cirka 10 dagar för fröerna att gro. 

Akleja i blålila nyans från mina egna blommor. Aklejan är perenn och jag tycker att den är alldeles ljuvlig. Det kan ta tid för fröerna att gro och dom står nu i växthuset. 

Grönkål, Lerchenzungen, förkultiverar jag i såjord inomhus. Först i cirka 20 grader och efter uppkomst så flyttar jag dom till ett ljust men svalare ställe. Dom kan även direktsås men jag hade bara några fröer kvar så jag tar det säkra före det osäkra. Utplanteras efter avhärdning och jag kommer att täcka över med fiberduk direkt. Jag har lärt känna mina kålfjärilar och om älskar mina kålplantor! Men det gör jag också och jag vill äta grönkål i november-december. 

Paprika, California Wonder, är en ekologisk sort och jag plockade fröer förra året. Den trivs i både varma utelägen och växthus. Fröerna är ljusgroende och vill ha värme så dom står i ett fönster där elementet ger cirka 20-25 grader. Sådda i såjord, övertäckta med plastfilm med små lufthål. Jag sätter ut mina plantor i växthus efter avhärdning och när frostrisken är över. 

Chili, Talastar eller Jalastar, från mina egna plantor 2015. Vi får se hur det går. Satta i såjord och jag behandlar sådderna som mina paprikor. 

Svart kikärta, Cece Nero, är en ekologisk sort från Italien. Jösses så många ärtor det var i förpackningen. Och jag la alla i blöt utan att ens tänka på om jag skulle få plats med alla sådderna. Jag har satt dom i såjord, 3-5 cm sådjup. Jag har satt tre sådder i växthuset och två inomhus. Får se om det blir någon skillnad. Jag har hört att dom tar tid på sig för att gro. Imorgon ska jag även så en vit sort. Jag är väldigt förtjust i kikärtor! När frostrisken är över så kommer jag att plantera ut dom på friland. Det blir två kikärtor per balja. 

Då det har blåst ute idag så har det varit väldigt skönt att stå inomhus med tända ljus, bra musik och få klart lite sådder.

Kommentarer