Ett försök att odla potatis på gräs och med täckmaterial


Jaha, då ska vi se om latmasken i mig blir belönad nu när jag provar att odla potatis utan att gräva. Jag har hört av några som odlat potatis direkt på gräsmattan och täckt över med halm eller gräsklipp, täckmaterial av olika slag helt enkelt och nu vill jag också prova.

Jag började med att strö ut KRAV-märkt alggödning. Förra året hann jag slänga i hönsgödsel innan jag blev klok på att man ska undvika det när det gäller potatis. Då bildas det gärna mer blast än potatis...

Därefter la jag ut mina sättpotatisar Maria (ekologisk), Solist (ekologisk) och mandelpotatis med cirka 10 cm mellanrum och jag lät deras rötter få ligga på den jord som jag förgrott potatisarna i. 

Sedan räfsade jag ihop gammal gräs och löv som jag lade över potatisarna. Klart!

Min förhoppning är såklart att mitt försök ska lyckas och att vi ska kunna skörda potatis men också att potatisen luckrar upp jorden och nästan "gräver" den till mig.






Kommentarer