Tomatfröernas livskraft och sådder med luktärt, kikärta och lin




Tänk att de tomatfröer som jag satte den 5 april redan har grott och vuxit upp till små plantor! En del är fem cm långa. Jag känner mig lycklig och tacksam. Och ödmjuk inför det överskott som naturen ger oss om vi bara förvaltar det väl. Av sju sorters tomater har jag nu över 150 tomatplantor! 

Nu står plantorna i fullt ljus, jag vill inte att dom ska behöva leta ljuset för mycket för då tenderar dom att bli långa och rangliga. Men skulle dom ändå bli det så finns det en bra metod att ta till vid omplantering. Klicka här om du vill veta mer



För att öka möjligheten till stadiga plantor så stryker jag min hand över dom några gånger varje dag. Ibland blåser jag lite på dom. 




Efter några timmar i blöt så är det dags för den vita kikärtan att komma i jorden. Och dom får samma behandling som de svarta kikärtorna som jag sådde igår. Jag provar med en sådd ute och en sådd inne. Klicka här om du vill läsa om sådden med den svarta kikärtan.


Dom här linfröna har jag fått av min älskade mamma. Hon är från Hälsingland och lin är landskapsblomman där. Det blir en blå vacker blomma på en härligt grön och smal stjälk som blir cirka 70 cm hög. Jag har lagt ut fröna, som blir som en smet efter att ha legat i blöt i ett dygn, tätt på såjord i kruka. Jag har 2/3 plantjord och sedan 1/3 såjord. Krukan står nu i växthuset och när plantorna har kommit upp sig en bit så ska dom planteras ut på en solig plats. Fröerna sätter jag tätt så att plantorna stöttar varandra. 


Fröna från den 1-åriga luktärten har legat i blöt över natten. Jag har 2/3 plantjord och 1/3 såjord och fröerna har jag petat ner 1 cm och vattnat. Jag har faktiskt sått fem fröer i varje kruka då kanske inte alla tar sig. Krukorna står i växthuset. Jag får hålla koll på om det blir frost, det klarar dom inte. När plantorna har växt till sig och har två "riktiga" bladpar, förutom hjärtbladen, så knipsar jag av toppen över det första bladparet för att på så sätt få luktärten att förgrena sig. Hjärtblad är det första bladet eller bladen som växer ur grodden.



Den perenna luktärten behandlar jag likadant som den 1-åriga luktärten. Lilla Sicka tycker om att ligga på bordet när jag planterar. Ett stilla iakttagande av vad matte pysslar med <3

Kommentarer