Tomatplantornas blad blev till täckodlingsmaterial


Täckodling är som jag nämnt tidigare en metod som jag är mycket förtjust i. 

Jag gör som så att jag börjar med grönt växtmaterial utan rötter. Det kan vara allt från gräsklipp, blad från t ex träd och maskrosor. En del börjar med tidningspapper i botten men det har jag hoppat över. 

Det är önskvärt att ha ett tjockt lager med täckmaterial och jag får lägga på i den takt jag har material att lägga där. 

Efter mitt "grundlager" så kan jag börja lägga växtmaterial där rötter finns med då rötterna kommer att förstöras av solljuset innan dom hinner ner till jorden. Det ogräs som jag rensar bort lägger jag ovanpå täckmaterialet, maskarna och mikroorganismer kommer att jobba ner det till fin jord. 

Just nu är mina kronärtskocksplantor ganska små så dom syns inte så väl bland det gröna täckmaterialet men mina märkningspinnar avslöjar vart dom står.




Idag behövde jag klippa bort blad från mina tomatplantor. Dom stjäl ljus, vatten och näring från de delar som bildar blommor och så småningom tomater. 



Rensat och klart! 


En korg full med bladrens från tomaterna blir perfekt täckodlingsmaterial!


Och likaså en korg full med blad från olika träd som jag gallrat idag. Jag tar tillvara allt jag kan istället för att köra det till tippen. 


Kommentarer