En välbehövlig snigelguide


                          På bilden ser ni pantersniglar.

Hur vet jag att det är en mördarsnigel, Arion vulgaris, eller en pantersnigel, Limax maximus? Och hur vet jag vilka sniglar som är glupska och vilka som inte gör så stor påverkan på det jag odlar i trädgården?

Svensk Trädgård Riksförbundet har gjort en mycket fin och enkel vägledande bestämningsnyckel över de vanligaste sniglarna och snäckorna i svenska trädgårdar. Den är till god hjälp i dessa snigeltider när jag är på min vakt och jakt efter de sniglar som är sugna på det som jag odlar. Lite för sugna.

Klicka på den här länken för att komma till den vägledande bestämningsnyckeln

Jag vet vart sniglarna trivs i trädgården och jag går ut nästan varje kväll när solen har gått ner för att klippa nacken av mördarsniglarna. Jag har en glasburk som jag satt en plastpåse eller plastfolie i och när jag hittar en mördarsnigel så tar jag saxen över dess nacke och klipper den snabbt samtidigt som jag håller sax och snigel över påsen. När påsen är full eller börjar lukta illa så slänger jag den i brännbart. 

Många sätter ut ölfällor eller använder snigelgift men då kommer även pantersniglarna att hamna i den fällan eller äta giftet. Pantersniglarna är jag mycket rädd om. Dom sägs äta äggen från mördarsnigeln och dom orsakar sällan någon skada på grödorna. Jag vill undvika lidande för sniglarna och det är därför som jag klipper dom så att dom dör direkt. 

Kommentarer

  1. Hej, fin bild på Pantersniglarna! Jag skulle rekommendera den här artguiden också: https://stick.se/blogg/skogssnigel-skillnad-mordarsnigel/

    SvaraRadera

Skicka en kommentar