Lupiner



Lupinerna blommar just nu för fullt och jag har verkligen fått upp ögonen för denna otroligt vackra blomma, både här hemma i trädgården och längs vägkanterna. Dom är majestätiska i sitt sätt att växa och den färgprakt dom ger. Humlorna och fjärilarna tycker också om lupinerna.


Lupinen är mycket härdig och är en bra jordförbättrare då den luckrar upp jorden effektivt med sina kraftiga rötter. 

Efter blomningen kan man plöja ner blasten som då fungerar som gröngödsel.


Mina lupiner har själva frösått sig så jag vet inte vad det är för sorter. Redan nu kan man se frökapslar och dom kommer jag att plocka av, märka fröpåsen så att jag vet vilken nyans dess blommor kommer att få. Jag har tagit bilder på lupinerna och märkt dom med nummer. Och då skriver jag det numret på fröpåsen och då har jag koll på nyanserna när jag vill fröså fler. 



Om man vill ge lupinen en möjlighet att blomma om till sensommaren så klipper man av blomstjälken som fått fröställning. Den andra blomningen är dock inte lika kraftfull som nu på tidiga sommaren. 

Kommentarer