Flädertider


Fläderns blommor, Sambucus nigra, är redo att skördas nu i juni och juli. Bären skördas i september. Många gör saft av fläderblommorna men även av fläderbären. Jag föredrar saft på blommorna. 

Jag har flädersaft i frysen och väljer därför att torka mina blommor så att jag kan dricka varm fläderdryck med lite citron i under de mörka månaderna.


Blommorna sköljer jag av och därefter får dom torka i några dagar på ett luftigt underlag tills dom är helt torra. 



Fläder har länge använts inom traditionell medicin och fläderblommorna sägs ha en slemlösande och laxativ effekt.

Till varje kopp te så tar jag 2 msk torkade fläderblommor och så droppar jag i lite citron. Utan citronen så blir drycken lite unken i smaken. När blommorna är färska, som på bilden, så behövs ingen citron utan flädersmaken kommer fram tydligt ändå. 


Väl torkade så förvaras fläderblommorna i en tätslutande burk. 

Kommentarer