Citronkattmynta i trädgårdsodlingen



Framtiden får utvisa om citronkattmyntan klarar av katten Sickas intensiv närhet. En del katter älskar denna medicinalväxt och hur mycket en katt reagerar är olika. Sicka älskar den och skrollar ni ner så får ni se en liten katt som njuter.




Citronkattmyntan, Nepeta cataria "Citriodora", frösådde jag 20 april och fröna tar tid på sig att gro. 

Jag fick fram 8 plantor och dom har jag satt i kanten där mitt kronärtskockeland tar slut. Jag har läst att myror inte trivs så bra ihop med citronkattmynta och det passar kronärtskockorna väldigt bra. Myrorna brukar dra i löss i skockorna och min tanke är att det kanske kan bli mindre av den varan nu. Den ska även vara bra mot skadeinsekter. Vi får se. 

Citronkattmyntan är perenn och kan bli mellan 40-100 cm hög. Bladen har en intensiv doft av citron och dom kan ätas både färska och torkade. Plocka då bladen innan växten har gått i blom.   



Sicka stoppade nosen i plantan så fort jag tagit min hand ifrån den. Som hon nosade och drog i sig doften! 


Så underbart att se hur hon njöt av doften! Hon rullade runt och kelade med den lilla plantan och jag kan bara hålla tummarna för att denna och resten av citronkattmyntorna kommer att klara av denna tuffa behandling. 




Den reste sig igen! Det bådar gott. När blommorna kommer så har även fjärilar och humlor lite att äta på. Och jag ska prova att torka bladen för att sedan använda dom till att brygga te. 

Kommentarer