Underbar skrubb med rosenblad


Min bror och hans hustru har en enorm rosenbuske i sin trädgård och hur den kan leverera alla dessa vackra blommor är för mig en gåta. Den blir nerklippt en gång om året men sedan får den klara sig utan näring och får endast det vatten som regnar ner på den. 

Så idag har jag plockat av en stor mängd med rosenblad för att göra kroppsskrubb. Jag har gjort en skrubb med bittersalt och en med socker och här har ni recepten om ni vill göra en laddning:

3 dl salt (jag har använt bittersalt) eller strösocker (ekologiskt)
0,5 dl olja av valfri sort och jag har använt rapsolja (ekologisk)
1 msk honung
1 tsk rivet citronskal (ekologiskt)
1-2 dl blomblad av valfri sort, det går bra med både torkade och färska (jag använde 3 dl färska rosenblad)

Mixa ihop till en röra och lägg i tätslutande burk, då håller den i 6 månader i rumstemperatur. 

Jag älskar verkligen doften av ros och då dessa rosor inte doftade tillräckligt mycket för min smak så droppade jag i några droppar ekologisk eterisk rosenolja. 

Nu blir det en dusch med rosenskrubb!


Kommentarer