Jätteverbena, johannesört och rosenskära


Äntligen har jag satt igång med mina frösådder!  Idag har fröer av jätteverbena, johannesört och fyra sorters rosenskära petats ner i jorden.

Jätteverbena, Verena bonariensis, är en av mina favoriter bland alla blommor i trädgården. Jag har sått grunt i fuktad såjord och om två dagar så kommer jag att sätta ut sådderna i växthuset i 7-10 dygn. Växlande temperatur är bra för groningen och jag kommer att ta in sådderna igen för att vänta i 15-40 dygn innan alla frön har grott. 


Jätteverbenan blir mellan 100-120 cm hög och högst uppe på den mörkgröna stjälken sitter det små ljuslila blommor. 

Johannesört, Hypericum perforated, används vid lätt nedstämdhet och lindrig oro. Den skördas i torrt väder när blommorna blivit gula men när kronbladen inte riktigt slagit ut. Johannesörtens blommor innehåller bl a hypericin (ett rött färgämne som man kan färga snapsen med) och det kan förstöras om man rör blommorna med fingrarna. Därför skär man av den längre ner på stjälken. Torka både blad och blommor och använd till örtte.

Jag har valt att förkultiverar den inomhus i såjord men den kan sås utomhus i krukor eller på friland i maj-september. Sådden placerar jag ljust och svalt efter groning och planterar ut när frostrisken är över. Johannesört är flerårig och trivs i soligt läge men halvskugga går också bra. 

Klicka här för recept på hur du gör en tinktur på johannesört och andra örter

Klicka här för recept på hur du färgar snapsen med johannesört

Av rosenskäran, Cosmos bipinnatus, så har jag valt ut fyra sorter: "Sensation", "Sea Shells", "Vit" och "Picotee". Rosenskäran är ettårig och blir cirka 100 cm hög. Den är fin att ha i samplantering med andra grödor och som bakgrund i rabatten. Trivs på varm och solig eller plats med halvskugga. 

Jag har sått fröerna grunt i såjord och plantorna sätts ut i kruka eller på friland när frostrisken är över. 

Kommentarer