Ett försök i att få amaryllislökarna att blomma igen till nästa jul


Nu när amaryllisarna har blommat över och blivit lite bortglömda så har jag pysslat om dom genom att sätta över dom i egna krukor med ny blomjord. 

Jag har låtit bladen sitta kvar men klippt bort stänglarna efter hand när blommorna har vissnat. 

Krukorna har jag ställt på ett stort underlägg med kanter så att jag kan vattna underifrån eftersom man ska undvika att vattna på löken. 

Det är nu som löken ska samla på sig näring igen och jag kommer att vattna med näring varannan vecka fram till april och därefter varje vecka. 

Om jag vill så kan jag sätta ut dom i skuggigt och vindskyddat läge, t ex under några buskar, i näringsrik jord när risken för frost är över. Även här behöver dom vattnas om det är torr väderlek. Vill jag fortsätta att ha dom i kruka så har jag det. Förra årets amaryllislökar grävde jag ner men glömde bort dom...

I augusti så gräver jag upp lökarna och låter dom torka ut. Jag förvarar dom torrt, mörkt och svalt i källaren fram till vintern. När jag ser att det bildas knopp så är det dags att ta fram lökarna, plantera om dom så att en tredjedel av löken är ovan jord. Därefter får dom stå ljust och varmt och jag ger dom sparsamt med vatten så att inte stjälkarna blir rangliga. Och så hoppas jag av hela mitt hjärta att dom blommar igen!

Kommentarer