Raw chokladbit gifter sig med ekologiskt rött vin



Raw chokladbit med chokladglasyr, åååååh! Detta tillsammans med ett ekologiskt rött vin, åååååh! Jag hittade receptet på chokladbitarna när jag letade tips på raw food. Jag måste varit väldigt sugen på choklad den kvällen för det är mycket chokladsmak i bitarna!


Du kan även ta del av receptet här:

Botten
4 dl valnötter, 10 färska dadlar (urkärnade), 1 dl rå kakao, 2 tsk vanilj, 1 tsk yaconsirap eller agavesirap, en gnutta salt
Chokladglasyr 
1 dl kokosolja, 1 dl rå kakao, 3 msk yaconsirap eller agavesirap, en gnutta salt
Mixa alla ingredienser till botten i en matberedare. Tryck ut i en form med avtagbar kant. 
Gör kokosoljan flytande i ett ljummet vattenbad, blanda ner övriga ingredienser till chokladglasyren och rör om ordentligt. 
Häll chokladglasyr över, blir det över kan du göra ett gäng praliner av chokladglasyren. 
Ställ kallt, i kyl eller frys, så att chokladglasyren stelnar. Skär i bitar. 
Jag valde även att hacka lite pinjekärnor som jag blandade i glasyren och så strödde jag på lite flingsalt.
Underbart gott och härlig njutning för smaklökarna <3


Kommentarer