Humlekottar till sömnlösa nätter och pappas ölbryggning


Humlen, humulus lupulus, som vi har i trädgården växer sig jättestor varje år och ger riklig skörd av humlekottar. Jag skördar dom nu när dom är som störst och spänstiga i kotten, att dom sviktar tillbaka när jag trycker ihop dom. 

Min älskade pappa brygger eget öl och nu ska vi prova om våra humlekottar ger en fin beska som faller oss i smaken. Jag återkommer om detta när ölen är avsmakad och förhoppningsvis uppskattad. Jag torkar kottarna i en svamp- och örttork och kommer sedan att förvara dom i en burk med tätslutande lock tills dom ska användas. 

Humlen har funnits i Norden sedan 1100-talet och fördes hit av munkarna. På 1400-talet stod det i lagen att varje bonde skulle ha en humleodling på 40 stänger och det utökades sedan till 200 stänger. Odlingsplikten avskaffades 1860. 

Munkarna ordinerade humle till de med sömnsvårigheter då humlen har en lugnande, rogivande och en milt sömngivande effekt. Ett gammalt beprövat sömnknep är att lägga humlekottar i örngottet. 

Man kan även lägga tre humlekottar i kokt vatten och låta det dra i 10 minuter för att sedan dricka en rogivande och varm men besk dryck. 

Den lugnar den som är stressad men kan ha en stimulerande effekt på den som är utmattad. Yrsel och dålighet är en biverkan och humlen bör undvikas av den som är deprimerad.

Humlens skott som kommer på våren kan man äta som sparris.

Det som skrivs om läkeväxter kommer främst från århundraden av erfarenhet och uråldriga källor. 






Kommentarer