Bee´s wraps istället för plastfolie


Bee´s wraps, väl urtvättat och begagnat tyg som är impregnerat med bivax. Detta använder jag istället för plastfolie då bee´s wraps håller tätt för luft och för att dom går att använda om och om igen. Dessutom slipper jag använda plast runt maten. Man lägger den över skålen och formar den med värmen från händerna. 



Här har jag och min mamma använt oss av min mormors utsorterade nattlinnen. Det är viktigt att använda begagnat tyg som är väl urtvättat för att på så sätt bli av med de gifter som finns i nyproducerat tyg. Det vill jag inte använda runt vår mat.




Bivax kan du köpa i hälsokostaffären eller beställa på nätet. Själv är jag lyckligt lottad som har fått en rejäl bit med bivax av en kollegas svåger som har egna bin. Den har jag renat genom att smälta ner bivaxkakan i ett vattenbad och silat två gånger genom en duk som man använder vid saft- och sylttillverkning. 


Att göra bee´s wraps är väldigt enkelt. Klipp ut önskad storlek på tygbiten som du lägger på en plåt med bakplåtspapper. Därefter lägger du ut små bivaxbitar jämnt över tygbiten. Det lönar sig att inte lägga på för mycket utan lägga till efter hand där det fattas. Blir det för mycket bivax på tyget så får du skrapa av det. 

In med det hela i ugnen på 100 grader. Det tar några minuter innan allt bivax har smält och när du ser att alla bitar är nersmälta tar du ut plåten ur ugnen, tar upp tygbiten (med en tång eller husmorsfingrar som är vana vid varma ting) och låter den svalna. Klart!



Bee´s wrapsen kan du som sagt använda om och om igen.  Efter användning så sköljer du av den i kallt vatten, tar du för varmt så smälter bivaxen. Du kan ev använda lite milt diskmedel. Efter hand så blir dom lite repiga och kan se tråkiga ut. Då lägger du bara in bee´s wraps i ugnen, 100 grader, på en plåt med bakplåtspapper och när du ser att bivaxet har smält ut så är det klart att ta ut och låta svalna av. 

Jag rullar ihop mina bee´s wraps när dom är rena och torra. 

Återbruk <3

Kommentarer