Jag har börjat min kurs i ekologisk hårvård


Äntligen är jag igång med att lära mig om ekologisk hårvård! Här har vi kokat carrageen, en rödalg, som vi använder som rengöring av håret. Den här algen kan man även äta och göra ansiktsmask och hårinpackning av. 

Här kan du köpa alger



I kursen ingår det bl a hårborstning och hår- och hårbottenmassage. Första kursdagen blev jag borstad i nästan en timme, bara det är otroligt skönt. Därefter fick jag tre omgångar med hår- och hårbottenmassage. Jag somnade till när jag fick den sista. Det är väldigt avslappnande. 


Här geggar vi ihop Rasullera och den absorberar fett och smuts från hud, hår och hårbotten. När jag tvättade mina händer med leran så blev dom alldeles sammetsmjuka.



Jag fick mitt hår tvättat med alger men eftersom Marianne hade stylingprodukter i sitt hår så använde vi leran då den rengör bättre. Hennes hår blev rent och otroligt mjukt. 

Det finns så mycket från naturen som vi kan använda oss av och mitt syfte med att gå den här kursen är att lära mig så mycket jag kan för att sedan sprida kunskapen vidare genom att ge behandlingar och skriva om det här så att fler kan prova själva. Och min förhoppning är att vi väljer ekologiska och hållbara produkter som vi med lätthet kan spola ut i avloppet och veta att det inte kommer att göra någon som helst skada <3



Kommentarer