Förökningen med toppsticklingar av paradisträdsbladen lyckades


Tänk att det räcker med att trycka ner ett litet blad i såjord för att det ska växa upp en ny planta av det luftrenande paradisträdet eller penningträdet som det också kallas. 
Det var den 24 maj förra året som jag fyllde ett helt fat med toppsticklingar för att se om det gick att föröka denna fantastiska växt på detta sätt. Jag glömde bort det där fatet i några veckor och när jag kom att tänka på mitt projekt så trodde jag att det hela var förstört. 
Men otroligt nog så hade det ur varje blad växt fram en liten planta! Jag blev så glad. 


I september månad så flyttade plantorna från porslinsfatet till krukor med såjord och dom har fortsatt att växa fint. 
Nu under vintern får dom minimalt med vatten och får stå ljust och svalt. Till sommaren kan dom stå ute i full sol. På våren och hösten får dom krukväxt- eller kaktusnäring. 




Kommentarer