Ringblomstinktur


Ringblomman, Calendula officinalis, är en blomma som ligger mig mycket varmt om hjärtat och idag fick mina torkade ringblommor möta brännvin med syftet att få till en tinktur. En tinktur är ett alkoholbaserat örtpreparat och man kan använda på både färska och torkade örter. Alkoholen drar ut de verksamma substanserna ur örten och i det här fallet så vill jag åt ringblommans inflammationshämmande och immunstimulerande effekt. 

1 del torkade ringblommor (kronbladen). 
2 delar okryddat brännvin eller vodka 35-40 %.

Jag mortlar ringblommorna något innan jag blandar dom med brännvinet i en glasflaska med kork. Nu får flaskan stå i rumstemperatur i 3-4 veckor och därefter kommer jag att sila av det hela. Under tiden som den står och gottar till sig så skakar jag flaskan varje dag och ser till att det finns brännvin som täcker örterna, dom har en benägenhet att suga åt sig lite och då är det bara att fylla på en liten skvätt.

När tinkturen är silad och klar så häller jag upp den på en mörk glasflaska som får stå mörkt och svalt och där håller den sig i flera år. 

Den dagliga dosen för en vuxen är 1 tsk 3 gånger om dagen. 
1 tsk 6 gånger om dagen vid akuta behov. 

En tinktur kan blandas ut i vatten och vill man få bort alkoholen så blandar man bara tinkturen med kokt vatten men ämnena som vi är ute efter blir kvar.

Ringblommans vårdande och läkande egenskaper märks gott när jag använder ringblomssalvan som jag gör själv. Klicka här så kommer du till receptet på ringblomssalvan.


Kommentarer