Fläderbubbel på jäsning


Jag är så nyfiken på om spontanjäsningen kommer igång så att jag kan dricka en härligt bubblig och god fläderdryck om några veckor!

Ikväll har jag satt en sats på 40 fläderblomsklasar, 5 1/2 l vatten, 5 dl ekologisk rårörsocker, 4 msk äppelcidervinäger och skalet från 2 ekologiska citroner och saften från 1 av citronerna.


För att spontanjäsningen ska få en chans att komma igång är det viktigt med ekologiska citroner eftersom icke-ekologiska citroner ofta besprutas med fungicider som har till uppgift att döda de spontana jästsvamparna på blommorna.

Nu står denna redan så ljuvligt doftande brygd i rumstemperatur och kommer att göra så fram till på söndag då jag silar av vätskan och häller upp på väl rengjorda flaskor med kork som tål högt tryck. Dom ställer jag svalt eller i kylskåp. Vad jag läst mig till så ska man då och då öppna korken och släppa ut lite kolsyra för att minska risken för explosion. Och som sagt, efter ett par veckor så är fläderdrycken klar. Det står i olika recept att den håller allt från 6-12 månader och att alkoholhalten blir högre ju längre den står men med det sagt är det inte detsamma som att smaken blir bättre. Kanske tvärtom. Jag återkommer med beprövad erfarenhet <3



Kommentarer