Underbar saft och paj på rabarber


Idag är en sådan dag där jag följer känslan och gör det som känns lustfyllt och meningsfullt. Sådana dagar innebär ofta att jag gräver där jag står. Att jag är kreativ med det som finns nära mig. Jag tror att vi är många som mår bra av att då och då släppa på alla krav och måsten för att istället lyssna inåt och ge utlopp för det man vill göra. Just här och nu. 

Idag blev jag sugen på att göra saft på rabarber och att prova med att söta den med honung istället för vitt socker. Färgen på rabarbersaften är så vacker och smaken är riktigt god. 

5 stjälkar rabarber som jag hackade upp och kokte sönder med 6 dl vatten. I med en kryddmått malen kardemumma och när hopkoket svalnat så rörde jag ner 1 dl honung. Silade och hällde upp på flaska. Låt den bli riktigt, riktigt kall innan du dricker den. 

Jag smakade av röran med rabarber, honung och kardemumman och det gick inte många minutrar förrän jag rört ihop en smuldeg av 4 dl havregryn, 1 tsk vaniljsocker, 2 msk honung och 75 gram smör. Över röran och in i mitten av ugnen i 20 minuter på 175 grader. 

Nu blir det ut i hippieträdgården och gå vidare med känslan för att senare idag leverera tomat- och kikärtsplantor lite här och var. MajDoris överskott som förhoppningsvis blir mat hos de som tar emot <3

Att följa känslan-dagar är mina absolut bästa dagar <3

Kommentarer